dinsdag 24 augustus 2021

Tweede test routeplanner Fietsersbond

Vandaag heb ik nog een test gedaan met de nieuwe app van de routeplanner van de Fietsersbond. Niet in mijn Mango maar op mijn gewone fiets samen met mijn vrouw. Ik had een rondje van het type ‘natuurroute’ van 30 kilometer vanaf Landsmeer gepland. Die route liep via Purmerend en dat is voor ons dichterbij dan Landsmeer, dus we hebben de fietsen achterop de auto gezet, de auto in Purmerend  geparkeerd en de route daar opgepakt. Dat is geen probleem dat je een route halverwege oppakt, zodra je op een route zit krijg je aanwijzingen. Het is wel zo dat je dan op het scherm de gereden afstand vanaf het begin van de route ziet en niet vanaf het begint waar je begonnen bent.
Ik weet nu waarom de aanwijzing ‘centreren’ mij de vorige keer niet opgevallen is. In de onderste helft van het scherm wordt informatie gegeven over het ‘segment’ van de route wat je op dat moment aflegt:

Via het gele knopje rechtsonder kan je details opvragen van het segment, en dan verdwijnt ‘centreren’ achter die informatie:


Net als bij de vorige test merkte ik dat soms een aanwijzing niet gesproken werd. Een paar honderd meter ervoor kreeg ik dan wel een vooraankondiging, maar de werkelijke aanwijzing hoorde ik niet. En een aanwijzing die dicht op een andere aanwijzing volgt wordt ook niet uitgesproken. Ook hoorde ik vandaag weer een dubbel uitgesproken aanwijzing.
Een groot deel van de route voerde door het natuurgebied Twiske met veel slingerende fietspaden. Een paar keer kregen we geen aanwijzing op een punt waar het fietspad vrijwel rechtdoor leek te gaan maar waar we linksaf of rechtsaf moesten buigen. Je moet dus regelmatig de route bekijken.
We zijn vandaag om ongeveer 11 uur begonnen met de route. We zijn een paar keer onderweg gestopt en we waren om 14:30 uur weer op ons vertrekpunt.
Bij de start was mijn iPhone 80 % opgeladen, bij aankomst nog 10 %. Dat is dus een afname van 20 % per uur. Ik had geen andere apps in gebruik. Na mijn vorige test heb ik gekeken wat mijn dataverbruik vanaf het begin van de maand was. Nu heb ik weer gekeken, het verschil was 125 MB. Ik heb mijn iPhone in de tussentijd weinig gebruikt, dus ik denk dat die 125 MB gebruikt is door routeplanner.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage