vrijdag 20 augustus 2021

Test nieuwe routeplanner Fietsersbond

De Fietsersbond heeft een paar weken geleden een nieuwe app gepresenteerd voor de fietsrouteplanner. In de oude versie kon je een routebeschrijving en een kaart met de route opvragen maar die moest je onderweg dan steeds bekijken om te zien hoe je moest rijden. In de nieuwe versie kan je gesproken aanwijzingen laten horen en zie je op de kaart waar je bent. Er zitten nog wel wat verbetermogelijkheden in, maar het is in ieder geval veel beter dan de oude app.

Na een paar dagen klussen in huis heb ik tijd om een rondje te rijden en daarbij ga ik de nieuwe app testen. Ik plan een rondje van 50 km van het type “makkelijk doorfietsen”. De routeplanner maakt een route die door de Beemster en de Schermer langs Heerhugowaard loopt.

Ik wil in principe de gesproken aanwijzingen volgen, maar het is handig als je onderweg ook de route kan bekijken. Ik heb geen houder voor mijn iPhone en in mijn broekzak steken is erg onhandig. Dus ik verzin een oplossing: het hoesje van mijn iPhone heeft een deksel wat je om kan slaan als je de telefoon gebruikt. Terwijl het deksel helemaal omgeslagen is doe ik een touwtje om mijn nek en om het deksel van de iPhone zodat hij voor me op mijn buik hangt.



Ik sla het touwtje een keer extra om het deksel heen zodat het touwtje niet gaat schuiven. Dit blijkt goed te werken. Ik kan de gesproken aanwijzingen bij maximale geluidssterkte onderweg goed horen en ik kan makkelijk even op de iPhone kijken om te kijken hoe de route verloopt.

De Fietsersbond geeft aan dat het energieverbruik van de app hoog is. Bij vertrek was mijn iPhone SE 87 % opgeladen. Om mijn werkelijk gereden afstand bij te houden schakel ik Strava ook in.

De start is een beetje vreemd: als ik voor mijn huis de route start dan is de eerste aanwijzing: “Na 60 meter heeft u het einde van de route bereikt”. Ik begin maar gewoon te rijden en hoor vlak voor de eerste afslag een gesproken aanwijzing. Als ik het goed begrijp wordt aan het begin van elk ‘segment’ van de route een aanwijzing gesproken (bijvoorbeeld: sla na 850 meter rechtsaf), ongeveer 100 meter voor een aanwijzing wordt hij aangekondigd en vlak voor het punt waar de aanwijzing opgevolgd moet worden.

Na een kilometer ga ik al de fout in. Er waren 2 aanwijzingen die erg kort op elkaar volgden: “sla rechtsaf” en na een paar meter “sla linksaf” (omdat na een zijweg een fietspad begint). Alleen de eerste aanwijzing werd gesproken waardoor ik afsloeg ik in plaats van het fietspad langs de weg te volgen. Toen ik even later de route bekeek zag ik een aanwijzing: “Ga terug naar het begin van de route”. Vreemd dat daar niet gemeld werd dat ik terug moest naar het punt waar ik de route kwijt raakte. Toen ik omkeerde en de route vervolgde werd dit direct weer door de app opgepikt.

Terwijl ik reed was mijn positie op de kaart te zien als een blauwe stip. Maar nadat ik de rand van de kaart bereikte wijzigde het kaartbeeld niet, ik kon niet meer zien waar ik mij ten opzichte van de route bevond. Ik moest zelf de kaart verschuiven om weer in beeld te komen. Je kan dus beter de kaart verkleinen, dan hoef je minder vaak de kaart te verschuiven. maar dan mis je misschien details, zoals het vervolgen van de route over een fietspad aan de andere kant van de weg. Op de kaart is iets te zien wat op een noordpijl lijkt. Ik hoopte dat ik hiermee kon regelen dat de kaart meedraaide, maar dat lijkt niet zo te zijn. Toen ik begon wees deze pijl in een bepaalde richting. Toen ik op de pijl tikte draaide deze zodat de bovenkant van  de telefoon aangewezen werd en de kaart draaide mee. Nadat ik nog een keer op de pijl tikte draaide de pijl weer terug naar de oorspronkelijke richting.

Toen ik wat langer reed zonder aanwijzigingen te krijgen werd de automatische vergrendeling geactiveerd, en daardoor worden geen aanwijzingen meer gegeven. De makkelijkste oplossing hiervoor is om de tijdsduur te verlengen voor het automatisch vergrendelen of om deze helemaal uit te schakelen.

In de buurt van Schermerhorn was een deel van de route afgesloten. Op de kaart zag ik dat ik rechtdoor kon rijden om verderop weer op de route te komen. Op de kaart zag ik daarna een blauwe stippellijn vanaf mijn positie die naar rechts ging, terwijl de geplande route links van mijn werkelijke route liep. Even later zag ik dat er aanwijzingen op het scherm getoond werden, ik zou rechtsaf moeten slaan. Daarmee zou ik ook weer op de geplande route komen want die liep in een boog rond het punt waar ik op dat moment reed. Maar dan zou ik een flink deel van de route afsnijden, dus die aanwijzing negeerde ik. Tot mijn verbazing wijzigde onder het rijden de aanwijzing van “ga na 100 meter rechtsaf” in “ga na 200 meter rechtsaf” nadat ik het punt van afslaan genegeerd had. De afstand klopte op zich wel, maar ik denk dat de aanwijzingen “ga …. meter terug en sla rechtsaf”  hadden moeten zijn. Even later werd weer aanbevolen om terug te gaan naar het begin van de route, nog even later werd de aanwijzing om rechtsaf te slaan weer herhaald. Toen ik de geplande route weer oppikte ging alles weer zoals het hoort te gaan.

Bij Oterleek miste ik weer een aanwijzing, ik sloeg vóór de ringvaart linksaf terwijl ik eerst de ringvaart had moeten oversteken om daarna linksaf te slaan. Op de kaart viel het niet op dat ik aan de andere kant moest rijden. Even verderop kwam ik vanzelf weer op de geplande route terecht.

Ik heb het idee dat niet alle aanwijzingen gesproken werden en 2 keer werd een aanwijzing 2 keer vrijwel gelijktijdig te gesproken, het was net alsof er een echo ingeschakeld was.

Bij thuiskomst was mij iPhone nog 35 % opgeladen. Ik had volgens Strava 51,5 km gereden, de gereden tijd was 2 uur en 9 minuten, de verstreken tijd was 2 uur en 35 minuten. Ik zou bij een volledig opgeladen iPhone en gelijktijdig gebruik van Strava 4 tot 5 uur kunnen fietsen. Ik ga nog een keer zo’n test doen maar dan zonder Strava, dan kan ik zien hoeveel capaciteit de routeplanner ongeveer vraagt.

Mijn conclusie: de nieuwe app is niet perfect maar het is een enorme verbetering ten opzichte van de oude app, ik denk dat ik hem voortaan ook zal gebruiken als ik tijdens vakanties samen met mijn vrouw fietstochten ga rijden. Ook als dit betekent dat de accu van mijn iPhone bijna leeg raakt. Mijn vrouw heeft namelijk ook een iPhone, dan kunnen we ieder de helft van de route plannen.

3 reacties:

Op 20 augustus 2021 om 22:48 , Blogger Henk Brekelmans zei...

Hoi Kees,
Ik gebruik hem al een tijdje, naast Pocket ~Earth en de Fietsknoop App.
Bij mij (Iphone 11) draait de kaart gewoon mee in de rijrichting. Ik gebruik geen gesproken aanwijzingen. De app is een nuttige toevoeging voor het maken van de route onderweg. Als ik thuis routes voorbereid zweer ik bij Pocket Earth, een geweldige navigatieapp.
Groet
Henk Brekelmans

 
Op 21 augustus 2021 om 17:54 , Blogger Wim Schermer zei...

Hi Kees,
Als je linksonder op het knopje 'centreren' drukt, centreert ie prima.

 
Op 22 augustus 2021 om 10:00 , Blogger Kees Schouten zei...

De optie “centreren” was me niet opgevallen, die zie je denk ik alleen als je de kaart aanraakt. Ik heb het vanmorgen getest en dat werkt bij mij ook goed. Het knopje voor de noordpijl werkt nu ook logisch: als de pijl vertikaal staat dan draait de kaart niet mee en is de bovenkant van het scherm het noorden van de kaart, als de pijl niet vertikaal staat dan draait de kaart mee en is de bovenkant van het scherm de rijrichting.
De aanwijzingen worden ongeveer 60 meter van tevoren gesproken en worden daarna niet herhaald.

 

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage