dinsdag 27 juli 2021

Voor 10 minuten naar Amsterdam op en neer

Wij hebben een klein bootje gekocht, zonder roeispanen of motor. Op het internet had ik gezien dat je voor een paar honderd euro een elektrische buitenboordmotor plus accu en oplader kan kopen. In Amsterdam-Noord zit een bedrijf waar je zoiets kan kopen. Je kan het bestellen via het internet maar het lijkt me een leuke bestemming voor een ritje met de Mango. Volgens de weerberichten zou het in de loop van de dag gaan regenen, met een kans op onweer. Daarom vertrok ik even voor 9 uur richting Amsterdam. De lucht was grijs, het leek bijna mist, maar het is droog en ongeveer 20 graden. Tot de ringweg om Amsterdam heb ik vaker gereden, eerst naar Purmerend en vanaf daar langs het Noordhollands Kanaal. Bij de ringweg heb ik de bestemming (Papaverweg) in mijn eTrex gezet waarna die mij via het zogenaamde Floradorp naar mijn bestemming leidde, waar  ik om 10 uur aankwam.

De buitenboordmotor die ik op het internet gezien had stond in de winkel. Ik had maar één vraag: of je kan  zien hoe vol de accu is. Dat blijkt zo te zijn. Toen ik zei dat ik hem wilde hebben zei de verkoper dat hij een nieuwe zou pakken, maar dat is lastig mee te nemen in een Mango, dus wilde ik hem bestellen. De verkoper zei dat ik dan het beste via het internet kan bestellen, dan kan ik zelf al mijn gegevens invullen. Dus na 10 minuten stond ik alweer buiten en kon ik weer naar huis rijden. Ik liet weer de eTrex de route aangeven en tot mijn verbazing nam hij een andere route dan ik op de heenweg gekozen had. Dat vond ik geen probleem, ik vond het juist leuk dat ik een andere route zou rijden.

De terugreis ging via Kadoelen, een plaats waar ik nog nooit geweest was. De weg liep door Landsmeer en Purmerland naar Purmerend. In Landsmeer pauzeerde ik even bij een viskraam om een portie kibbeling te eten. In Purmerend kwam ik uit bij de opvallend vormgegeven fietsbrug over het Noordhollands Kanaal. Het is een boogvormige voetgangersbrug met daaronder een fietsersbrug die er van boven gezien uitziet als een letter Z.

Op de heenreis  had ik gezien dat er in Zuidoost Beemster een wijk in aanbouw was die misschien nog niet in de fietsrouteplanner te vinden is. Ik reed daarom naar deze wijk om een gps track van de straten te registreren. Een deel van de straten was afgezet met hekken, een ander deel was nog niet bestraat, dus ik heb wel de hoofdlijnen geregistreerd, de rest moet ik dan maar doen met wat ik op het internet kan vinden.

Via Zuidoost Beemster kon ik bij Purmerend Noord weer op de Oostdijk komen waarna ik weer op dezelfde route zal als op de heenweg.

De heenreis was 33,2 kilometer die ik in 1 uur en 20 minuten aflegde.

De terugreis was 33,9 kilometer die ik in 1 uur en 32 minuten aflegde. Het verschil zat deels in het het ommetje in Zuidoost Beemster, ik denk dat de terugreis anders inderdaad korter en sneller geweest was dan mijn heenreis. Dat is het leuke van zo’n eTrex, hij stuurt je langs wegen die je zelf niet kent en die soms heel leuk zijn.

Aan het begin van de middag begin het inderdaad te onweren en hard te regenen, dus het was een goed plan om ‘s ochtends te rijden.

4 reacties:

Op 27 juli 2021 om 20:58 , Blogger Gert Reilink zei...

Hallo Kees, da's leuk om weer iets van je te lezen. Mede je oude blog "Ervaringen van een Mango rijder" heeft me jaren geleden op weg geholpen.

 
Op 28 juli 2021 om 07:38 , Blogger Mick zei...

Rien de Wolf, dat kwam gelijk al in me op bij het woord 'watersport' en 'Amsterdam-Noord';-)
Kom ik altijd graag voor dump- en buitengoed dingetjes.
Het zal ze daar een sorrug zijn of je met een PC-hoofdstraat trekker of wat dan ook aan de deur staat: afrekenen en meenemen!
De informatie over internetspullen is vaak bedroefend dus goed om daar eerst eens langs te gaan!
Was mijn nautische broer Marc uit Neck ook maar zo milieu bewust!

 
Op 28 juli 2021 om 15:32 , Blogger Kees Schouten zei...

Gert, leuk om te lezen dat mijn blog je geholpen heeft. Dat is buiten het incasseren van complimentjes het hoofddoel van mijn blog.

 
Op 28 juli 2021 om 15:34 , Blogger Kees Schouten zei...

Mick, vandaag kon ik de rit herhalen maar nu met de auto. Er bleek iets mis te zijn met de vanmorgen al geleverde buitenboordmotor. Net als gisteren stond ik weer na 10 minuten buiten, nu met een vervangende motor. Prima service dus.

 

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage