woensdag 9 juni 2021

Een doel om te fietsen

Het is op mijn vrije woensdag weer prachtig weer. Ik heb bedacht waar ik vandaag naar toe kan fietsen. Ik help mee met het bijwerken van de fietsroutes in de routeplanner van de Fietsersbond. In Alkmaar is een nieuwbouwwijk waarvan de straten nog niet allemaal ingetekend zijn, de wijk wordt Vroonermeer Zuid genoemd. In Heerhugowaard wil ik ook nog een paar straten controleren. Als ik een “toeristische” route kies dan zal het ongeveer 45 kilometer zijn.

De heenreis gaat via De Goorn, Spierdijk, Ursem en dan langs de Walingsdijk tot voorbij Heerhugowaard en dan naar het noorden door St. Pancras naar Alkmaar.

De wijk bestaat uit 2 delen, gescheiden door een brede sloot. Ik had op het internet gelezen dat men half 2020 dacht dat het nog 6 maanden zou duren voordat de laatste huizen opgeleverd zouden worden, dat is niet gelukt want er wordt nog gebouwd en er staan hekken om het bouwterrein. Maar het westelijke deel is vrijwel klaar. Het is een bijzondere wijk: er loopt een doorgaande weg in een boog van noord naar zuid en aan beide kanten van de weg zijn korte straatjes haaks op de doorgaande weg. Wat ik op het internet niet kon zien is dat er aan de westkant langs de buitenkant een fietspad loopt waar de straatjes op uitkomen. Aan de zuidoostkant is dat ook zo, maar bij een brug over de sloot stopt het fietspad. Verder naar het noorden was er waarschijnlijk geen ruimte om het fietspad door te trekken.

Voor de zekerheid rijd ik alle straten een keer af terwijl ik mijn gps ontvanger en mijn smartphone met Strava aan heb staan. Dan kan ik thuis de route in de routeplanner inlezen en de ontbrekende straten overtrekken. Dat ziet er zo uit:


De groene “schijf” in het midden is waar nog gebouwd wordt. Ik heb niet alle straatjes aan de rechterkant van de centrale weg gereden, want de meeste liepen door en het is voor mij lastig om te keren in een smalle straat. Maar die straatjes kan ik intekenen op basis van plattegronden op het internet.

Ik denk dat sommige mensen gedacht zullen hebben: “Wat doet die vent hier? Hij rijdt steeds maar heen en weer”.

Hierna rijd ik naar Heerhugowaard. Daar zag ik op luchtfoto’s een aantal zijstraten die niet in de routeplanner te zien zijn. Dat klopt, want tussen de huizen lopen alleen voetpaden met daartussen een groenstrook. Ik zal de straten intekenen als voetgangers gebied, dan kan je de straatnamen opzoeken. Terwijl ik even stop om aantekeningen te maken roept een tegemoetkomende fietser: “Is je benzine op?”op dat moment weet ik geen beter antwoord dan “Ja”, even later bedenk ik wat ik had kunnen toevoegen: “Al meer dan 17 jaar”.

Ik kan vanaf Heerhugowaard de route nemen die ik vanaf mijn werk ook altijd neem, maar ik rijd een klein stukje om langs de Oostdijk in Obdam en daarna rijd ik via Spierdijk en Bobeldijk naar huis.

Strava geeft bij thuiskomst 52,5 kilometer aan met een gemiddelde snelheid van 20 km/uur. Die lage snelheid komt vooral doordat ik in de nieuwbouwwijk langzaam reed en regelmatig stopte.


0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage