donderdag 23 september 2021

Brilspiegel en HEM-rondje rechtsom

Als ik samen met mijn vrouw fiets dan moeten we vaak achter elkaar fietsen omdat de weg of het fietspad smal is. Als ik voorop rijd (mijn vrouw heeft een e-bike en ik niet, dan kan ik het tempo bepalen)  dan kijk ik regelmatig om om te zien of ze nog vlak achter me rijdt, want soms stopt ze omdat ze iets leuks langs de weg ziet. Dan roept ze meestal wel maar dat hoor ik niet altijd (ik heb een gehoorapparaat en mijn vrouw niet). En als je met 2 naast elkaar rijdt en je wilt iemand inhalen dan moet je ook omkijken of dat kan. Dat gaat boven de 65 wat minder dan soepel dan onder de 40 dus hebben we een paar brilspiegels van het merk Third Eye besteld. Gisteren heb ik een rondje gefietst en net voordat ik vertrok werden ze bezorgd. Ik kon dus meteen zo’n spiegel testen. De conclusie kan ik alvast vertellen: in mijn Mango heb ik er niet veel aan. Ik heb al 2 achteruitkijk spiegels waarmee ik een redelijk goed beeld krijg van wat er achter me rijdt. Alleen voor de dode hoek links naast me is zo’n spiegel handig, door mijn hoofd te draaien kan ik daarmee zien wat er schuin links achter me rijdt. Maar je moet echt schuin naar links kijken om iets in de brilspiegel te zien en het is even wennen hoe je dan je hoofd moet draaien om het goede gedeelte van de omgeving te zien. En de brilspiegel levert een blinde vlek op waardoor je verkeer van links wat minder goed ziet aankomen. Een test op de gewone fiets volgt nog.

Ik heb de laatste maanden een paar keer het rondje Berkhout-Hoorn-Enkhuizen-Medemblik-Berkhout gereden (linksom), voor de verandering heb ik gisteren Berkhout-Medemblik-Enkhuizen-Hoorn-Berkhout gereden (rechtsom). Het zijn dezelfde wegen maar het ziet er heel anders uit. Maar deze rijrichting heeft een paar nadelen:

  • Bij Wervershoof loopt het fietspad helemaal onderaan de Kagerdijk. In een bocht kan je de weg oversteken en daarna omhoog om het fietspad bovenop de dijk te bereiken. Die helling is zo steil dat ik bijna niet omhoog kwam. In de andere richting ga je lekker snel naar beneden.
  • Bij Andijk is op sommige stukken de binnenkant van de dijk verzakt waardoor de rechterkant van het fietspad (ik schat) 10 cm lager ligt dan het midden van het fietspad. Als er tegenliggers zijn moet je naar rechts. In een Mango met een breedte van 75 cm zit je dan behoorlijk scheef.
  • Bij de vuurtoren De Ven moet je via een steile helling naar beneden, een klein stukje over de weg voor de vuurtoren en dan via zo’n helling weer naar boven. Het uitzicht op de weg wordt geblokkeerd door een paar bomen dus je kan je niet met volle snelheid naar beneden laten rijden. Uit de andere richting heb je wel een goed zicht op de weg en kan dat wel, en hoef je aan het eind niet veel bij te trappen om weer boven op de dijk te komen.
  • Tussen Enkhuizen en Hoorn heb je boven op de dijk vaak tegenwind.
  • Er zijn veel opritten van rechts waar je voorrang moet geven of moet opletten of je voorrang krijgt.

Ik denk dat ik dit rondje voortaan dus weer linksom zal rijden.

1 reacties:

Op 27 september 2021 om 16:40 , Blogger Mick zei...

Voor de roeifiets heb ik een dode-hoekspiegeltje met een kort spaakje en (Action-)klemmetje aan de pet geklemd: goedkope ingrediënten en het werkt goed!

 

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage