maandag 25 oktober 2021

Nieuwe koplamp

Ik heb een nieuwe  koplamp besteld bij Velomobiel.nl. De keuze viel op een goedkope lamp van het merk  Falkx welke een sterkte van 100 lux heeft. Mijn oude lamp had een sterkte van 60 lux, dus mijn zicht moet beter worden. Ik kon ook kiezen voor duurdere lampen, maar omdat ik met pensioen ben hoef ik niet meer in het donker naar mijn werk en dus zal ik de lamp misschien maar 20 keer per jaar een uurtje gebruiken.


De koplamp wordt met een beugel aan aan het chassis bevestigd. Probleem is dat dit helemaal voorin de neus van de Mango moet gebeuren. Ik heb wel eens een velomobiel gezien waarbij een onderlijf uit het instapgat stak, maar op mijn leeftijd ga ik zulke capriolen niet meer uithalen. Erin duiken zal vast wel lukken, maar terugkrabbelen kan best lastig zijn. En je zal maar eens kramp krijgen terwijl je met je gezicht boven een pedaal hangt. Daarom probeer ik het via de voorkant. Ik kan net mijn hand door het gat  steken waar de originele koplamp in zat. Daardoor lukt het me om de beugel aan het chassis te schroeven met een inbussleutel. Voor de zekerheid heb ik de inbussleutel aan een touwtje vastgemaakt zodat ik hem terug kan trekken als ik hem laat vallen. Ik kan de beugel alleen vastzetten terwijl de beugel en de lamp naar beneden hangen. Daarna moet ik de beugel plus lamp omhoog trekken zodat de lamp door het gat naar buiten steekt. Daardoor draait de inbusbout in het chassis weer iets losser. De rand van de lamp blijft precies op de rand van het gat hangen, dus de lamp zal waarschijnlijk niet naar beneden zakken. Wel moet ik in de gaten houden of de bout niet verder lostrilt en eruit valt.



Ik hoop dat de lamp nu ver weg genoeg op de weg schijnt, want ik meet dat de bovenkant van de lichtbundel 1 meter vóór de lamp bijna 10 cm dichter bij de grond zit dan de bovenkant van de lamp. Ik kan de lamp niet verder achterover draaien want de achterkant van de lamp komt tegen de bovenkant van de beugel.

Ik moest de bedrading solderen en dat was lastig. Ik hou niet van poetsen en ketting smeren maar ook niet van solderen. Lastig is dat ik de draden aan de koplamp met 1 hand vast moet houden en aan de de draden  moet solderen die los uit het gat in de voorkant hangen. Maar na een paar minuten bibberen en proberen zitten de draden vast. Daarna lijkt de lamp niet te werken. Eén van de draden moet op de plus van de accu aangesloten worden, anders doet hij het niet, maar dat heb ik goed gedaan. Ik meet de spanning van mijn accu en die is aan de lage kant. Na een kwartier opladen van de accu doet de lamp het wel, maar als ik tegen de bedrading bij de accu stoot dan valt hij weer uit. Dat heb ik wel eens meer gehad en een tikje tegen de bedrading lost dat meestal op. Maar vandaag gaat de lamp af en toe aan in plaats van af en toe uit. De draden in connector van de accu blijken niet goed vast te zitten dus die soldeer ik ook maar opnieuw vast. Daarna blijft de lamp goed branden.
Volgens de verpakking is de lamp te gebruiken bij een spanning tussen 6 en 48 volt. De spanning van mijn accu is ongeveer 6 volt dus ik vraag me af hoe lang de lamp blijft branden als de accu helemaal opgeladen is. Ik leg mijn accu dus een paar uur aan de oplader. Ik sluit mijn nieuwe lamp aan (zonder de achterlamp aan te sluiten). Na 50 minuten begint de lamp te flikkeren, 2 uur later knippert hij nog steeds en stop ik de test. Ik zal in het donker zelden langer dan een uur fietsen. Ik hoop dat het flikkeren een soort spaarstand is, dat is handig omdat je dan weet dat de accu opgeladen moet worden.

's Avonds maak ik een proefrit. De lamp blijkt teveel naar beneden te schijnen want de hoofdbundel kan ik niet eens zien als ik normaal zit. Alleen als ik rechtop ga zitten zie ik de lichtvlek vlak voor de Mango. Het belangrijkste is dat andere weggebruikers mij zien, maar met deze verlichting kan ik niet snel rijden op een weg waar ik niet bekend ben. Ik zou een scherpe bocht te laat zien. Ik bedenk een aantal oplossingen waarvan deze de meest eenvoudige is: Ik vijl een stukje uit de bovenkant van de beugel zodat ik de lamp verder achterover kan kantelen.


Nu ik de lamp opnieuw vast moet maken bedenk ik ook een oplossing voor de losdraaiende bout bij het omhoog draaien van de beugel: Ik draai de bout goed vast terwijl de beugel naar beneden hangt. Dan maak ik een touwtje vast aan het uiteinde van de inbussleutel en het andere eind van het touwtje trek ik door de Mango via het instapgat strak en bind ik aan mijn achteruitkijkspiegel vast.


Bij het omhoog draaien van de beugel zorgt de inbussleutel ervoor dat de bout niet meer losdraait. Nadat de lamp op zijn plaats zit geef ik een slinger aan het touwtje waardoor de inbussleutel eruit valt en ik die eruit kan halen.

Nu meet ik dat de lichtbundel per meter maar een paar centimeter lager schijnt, dus de bovenkant van de bundel moet nu meer dan 10 meter voor de neus van de Mango op de weg schijnen.
Ik heb net een proefritje gemaakt en nu ben ik tevreden over het licht. Het is niet stukken beter dan met mijn oude lamp maar ik zie nu beter het verloop van de weg dan met de nieuwe lamp toen hij te laag stond.


Na ongeveer 10 minuten zie ik dat mijn verlichting minder wordt en even later zie ik helemaal geen licht meer. Ik stop en probeer mijn claxon. Die doet het, maar het vreemde is dat mijn licht op dat moment ook weer gaat branden. Maar dat is maar van korte duur, het licht wordt zwakker en gaat weer uit. Ik heb geen flauw idee waardoor dit kan gebeuren, ik heb het met mijn oude lamp ook wel gehad. Misschien reageert de lamp op de verandering in spanning en regelt de electronica dat hij dan weer even licht geeft. Ik moet nog een halve kilometer naar huis, dus als ik een tegenligger zie dan gebruik ik kort mijn claxon zodat hij mij even ziet.
Thuis zie ik dat de koplamp na gebruik van de claxon wel werkt, maar dat hij flikkert. Dat lijkt op een te lage spanning van de accu. Die blijkt precies 6 volt te zijn. Ik zet de accu weer op de oplader en ga morgen kijken hoe lang de lamp blijft branden. Het verschil met mijn vorige test is dat nu het achterlicht tegelijk met de koplamp brandt, dus het zou goed kunnen dat de accu eerder leeg raakt.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage