dinsdag 4 oktober 2022

Rondje Enkhuizen en najaars-schoonmaak

Sinds mijn vorige post heb ik 3 keer een rondje over de IJsselmeerdijk naar Enkhuizen gereden, met op de terugweg iedere keer een iets andere route. Verder nog 5 andere ritten met verschillende bestemmingen, totaal 370 kilometer.
Het is vandaag mooi weer en mijn vrouw wil mij een paar uurtjes het huis uit hebben dus ik ga het rondje weer rijden.
Ongeveer halverwege Hoorn - Enkhuizen zie ik een blauwe velomobiel aankomen. Hij stopt om een praatje te maken. Ik dacht het al: het is Piet Kunis. Piet dacht eerst dat ik Pé Koomen was maar ik kon hem vertellen dat die vanmorgen al langs mijn huis reed (jullie begrijpen dat ik 's middags ben gaan rijden). Piet nodigt mij uit om een keer met de Waterlandliggers mee te rijden. De volgende rit gaat misschien ook over de dijk Hoorn - Enkhuizen dus dan kan ik mooi meerijden. Als dat in mijn agenda past dan zal ik het zeker doen. Na een ijsje in Enkhuizen rijd ik weer terug door "De Streek": de dorpen Bovenkarspel, Grootebroek, Lutjebroek, Hoogkarspel en Westwoud.

Bij thuiskomst begin ik op herhaaldelijk verzoek van mijn vrouw de wielkasten schoon te maken. Er zit een laagje prut op van 1 of 2 mm. Het zijn geen kilo's maar het scheelt misschien toch. Ook veeg ik de ergste modderspatten van de rest van de carrosserie.
Dan denk ik eraan dat ik mijn vaste telefoonnummer moet verwijderen. Toen ik mijn Mango pas had heb ik er reclame voor Wind-Wijzer op laten plakken met mijn telefoonnummer. Tegenwoordig hebben wij mobiele telefoons en op het vaste nummer worden wij bijna alleen gebeld door Microsoft: "Hello, how are you? I'm from Microsoft and we think you have serious problem with your computer". Een paar maanden geleden werkte onze huistelefoon niet goed meer en hebben we ons vaste nummer doorgeschakeld naar onze mobiele telefoon. Op onze telefoonrekening kunnen we zien hoe vaak er doorgeschakeld is. Als daar enige tijd geen belangrijke telefoontjes bij zitten dan zeggen we ons vaste nummer op.
Met een fohn verwarm ik de cijfers, en met behulp van mijn nagels kan ik daarna een randje los maken en het cijfer voorzichtig lostrekken. Er blijft nog een randje van de cijfers zichtbaar maar met een "wonderspons" (doet zijn naam eer aan) kan ik die daarna wegpoetsen.
Hierna is alleen vanaf dichtbij nog te zien dat er een telefoonnummer gestaan heeft:

Dit komt doordat de Mango jarenlang uren in de zon gestaan heeft en verkleurd is, maar niet op de plaats van de plakletters.

Op Velomobiel.nl - Rijderslijst wordt bijgehouden hoeveel kilometer de eigenaren van een velomobiel van Velomobiel.nl afgelegd hebben. Dat moeten de rijders zelf doorgeven, dus de lijst is nooit actueel. Er staan vrij veel gegevens op die jaren oud zijn omdat de rijders het wel goed vinden. Ik had zelf ook een aantal jaren niets doorgegeven, maar heb dat een paar weken geleden weer gedaan. Ik sta met ruim 126.000 km nu op de 15e plaats in de ranglijst (gesorteerd op meeste kilometers). Ik zal nooit op nummer 1 komen, want de huidige nummer 1 heeft met een even oude Mango al 255.000 km gereden.
Er zijn waarschijnlijk veel meer rijders die meer dan 126.000 km gereden hebben maar die rijden ondertussen in hun 2e, 3e of nog hogere velomobiel, en dan begint de teller weer op nieuw.

1 reacties:

Op 5 oktober 2022 om 11:13 , Blogger Mick zei...

Voorbeeldig hoe trouw jij je velomobiel bent Kees (en je vrouw :-)!

 

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage