donderdag 27 juni 2024

Hobbel update

Woensdagavond had ik een vergadering in Wieringerwerf. Het is een mooie zomerdag dus ideaal om te fietsen (ook als het niet ideaal is om te fietsen doe ik dit). Mijn route gaat via de Flevoweg in Middenmeer. Het fietspad bestaat uit betonplaten. Ongeveer elke 150 meter is een dilatatievoeg aangebracht die opgevuld is met een of andere kit of bitumen. Bij vrijwel alle voegen zie ik dat de kit uitpuilt doordat de betonplaten uitgezet zijn. Dit is blijkbaar niet voldoende, want op een bepaalde plek (ongeveer 500 meter ten noorden van Agriport) schrik ik van een flinke hobbel in het pad. Als ik dichterbij kom zie ik dat op het hoogste punt van de hobbel klinkers schots en scheef liggen, sommige staan zelfs schuin omhoog. Ik kan er nog wel zonder problemen overheen rijden en ik moet op tijd bij een afspraak zijn dus ik rijd door. Daarna bedenk ik dat ik dit moet melden bij de wegbeheerder, dus op de terugweg neem ik een foto.


Iemand anders heeft de klinkers er weer iets netter ingelegd. Ik heb dit vanmorgen gemeld via https://www.fixi.nl/ en kreeg na een uur een melding van de gemeente dat men al bezig is met het herstellen van de drempel.

Na het publiceren van deze post heb ik een alternatief voor dergelijke voegen bedacht.
Er zou op de plaats van deze drempel een ongeveer vierkante betonplaat in het fietspad gelegd kunnen worden die diagonaal doorgeslepen wordt. Hierdoor ontstaan 2 driehoekige platen. Als de naastliggende betonplaten uitzetten dan zullen de beide delen van de driehoekige delen in de lengterichting maar ook in de breedterichting verschoven worden. Alleen de schuine hoeken van de driehoeken zullen de drukkracht overbrengen. Die zullen ongetwijfeld verpulveren, om dat te voorkomen kan je een paar centimeter van die punten afhalen. Dit ziet er dan zo uit:


Een nadeel is dat de platen niet terugschuiven als de betonplaten weer krimpen. Maar dan zal er misschien een naad van 1 of 2 cm overblijven en dat is voor fietsers geen enkel probleem. Beter dan een bult waar de klinkers omhoog kunnen komen.




1 reacties:

Op 28 juni 2024 om 15:44 , Blogger Piet Kunis zei...

Slim plan Kees. Daar zouden ze iets mee moeten doen.

 

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage