donderdag 24 november 2022

Samenvatting meerdere ritten

 Sinds mijn laatste bericht heb ik 8 ritten gemaakt, variërend van 14 tot 64 km.

De langste was mijn deelname aan het maandelijks rondje van de Waterlandliggers op 22 oktober. Ik heb niet het hele rondje gereden, ze reden vanuit Zaandam eerst naar Purmerend en daar heb ik ze opgewacht. Vanaf daar reden we langs de zuidrand van de Beemster, toen we aan de westkant kwamen zijn we naar Middenbeemster gereden voor de lunch of koffie met gebak. Met zo'n gezelschap is het niet handig als iedereen apart moet afrekenen dus een van de organisatoren kondigde aan dat hij de rekening zou betalen en zou doorsturen naar iedereen waarna iedereen het bedrag naar hem kon overmaken. Ter plekke bedacht ik een alternatief: Ik stelde voor dat ik de rekening zou betalen, en ik vroeg iedereen een bedrag over te schrijven naar giro 555. Dat vond iedereen een goed idee. Ik heb de rekening niet doorgestuurd, ik heb het aan iedereen overgelaten welk bedrag er overgemaakt zou moeten worden. Ik heb later ook niet gevraagd of ze een bedrag overgeschreven hebben, maar in Whatsapp zag ik berichten dat er bedragen overgeschreven waren. Ik heb gezegd dat het een eenmalige actie van mij was dus komende zaterdag mag iemand anders het weer regelen (ik rijd niet mee). Ik hoop dat ze weer zoiets doen, de rekening hoeft natuurlijk niet door 1 persoon betaald te worden, het kan ook in wat kleinere bedragen verdeeld worden.

Op 26 oktober moest ik naar een vergadering in Wieringerwerf, dat was een avondrit van totaal 59 km. Het was gelukkig goed weer.

Op 15 en 16 oktober was het stralend weer terwijl de rest van de week regen voorspeld werd. Dus ben ik op 16 oktober weer over de dijk naar Enkhuizen gereden en daarna ongeveer de kortste route terug, totaal 53 km.

Vandaag was het weer stralend weer dus ben ik weer de dijk opgegaan. Ik wilde weer eens weten wat mijn snelheid tijdens zo'n rit is. Ik zou dat met Strava kunnen doen maar ik wil liever niet steeds mij telefoon gebruiken voor dat soort dingen. Ik heb wel eens onderweg op mijn telefoon gekeken op welke tijdstippen ik op bepaalde punten reed, maar thuis was ik er wel eens een paar vergeten. Ik zou ze in mijn notities kunnen zetten maar dan ben je elke keer een minuut kwijt om dat te doen. Vandaag deed ik het anders: Ik heb op mijn iPhone ingesteld dat de foto app gestart wordt als ik 2 keer op de achterkant van de iPhone tik. Op de bepaalde punten hoefde ik dus alleen op mijn iPhone te tikken om een foto te kunnen maken. Thuis kon ik precies zien hoe laat ik op een bepaalde plaats was. Via de Fietsrouteplanner kan ik de afstanden tussen de punten nauwkeurig bepalen en daarmee kan ik mijn gemiddelde snelheid berekenen. Dat heb ik nog niet gedaan, anders meld ik ze morgen wel.
Vlak voor Broekerhaven zag ik iemand in een kano op het IJsselmeer. Je moet er maar zin in hebben als het ongeveer 10 graden is en de watertemperatuur waarschijnlijk nog lager is.


Ik ben vandaag bij Broekerhaven niet rechtsaf gegaan naar Enkhuizen want ik wilde in Andijk een paar foto's maken van een windturbine die een tijdje geleden gerenoveerd is. De windturbine is in 1988 geplaatst en is 1 van de oudste nog draaiende windturbines in Nederland.


Op de terugweg reed ik over het viaduct in de Tolweg in Hoogkarspel. In 2006 heb ik daar rolproeven uitgevoerd. Ik liet mijn Mango vanaf het begin van het viaduct naar beneden rollen en nam ondertussen de tijd en de afstand op. Dit deed ik ook aan de andere kant van het viaduct zodat ik een gemiddelde kon bepalen waarin het effect van de wind verminderd kon worden.
Vandaag heb ik het simpeler gedaan: ik heb een filmpje gemaakt met mijn telefoon. Later zal ik aan de hand van de beelden bepalen welke afstand ik afgelegd heb. Dat is goed te doen want ik eindige voor een paar woningen die vlak langs de weg staan.
Een paar maanden na mijn rolproeven begon Wim Schermer met rolproeven vanaf een viaduct waarbij hij verschillende banden omlegde. Later is hij overgegaan op metingen via een pendel waarbij de weersinvloeden helemaal uitgeschakeld worden.

Bij Hoorn moet ik bij de kruising Keern - Provinciale weg bij de verkeerslichten wachten. Vorige maand mopperde een kruisende fietser dat ik daar de oversteek blokkeerde. Ik ben vandaag dus maar vóór de oversteek gestopt.


Maar daardoor blokkeerde ik het fietspad voor achterop komende fietsers die rechtsaf  wilden. Zoals jullie kunnen zien zou het voor mij onmogelijk zijn om de oversteek niet te blokkeren als ik de enige ben die rechtdoor wil en naast de paal met de meldknop stop. Mijn achterkant zou dan ongeveer gelijk komen met de eerste haaientand die op de foto te zien is.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage