dinsdag 3 januari 2023

Routeplanner Fietsersbond

Ik ben vrijwilliger voor het bijhouden van de routeplanner van de Fietsersbond. Via een editor in het internet kunnen we fietspaden en wegen intekenen of verplaatsen. Daarna kunnen we veel eigenschappen van de fietspaden  en wegen wijzigen, zoals de plaatsnaam, straatnaam, type weg/fietspad.
De provincie Noord-Holland heeft de afgelopen maanden 2 kruisingen in de N243 bij Schermerhorn vervangen door rotondes en een andere kruising aangepast. Ook zijn enkele fietsbruggen vervangen en daarbij een klein beetje verplaatst. Deze wijzigingen waren nog niet zichtbaar in de routeplanner, dus vanmorgen ben ik naar Schermerhorn gereden, heb mijn Garmin eTrex ingeschakeld en ben daarna over alle verplaatste fietspaden gereden. De track die ik daardoor geregistreerd heb heb ik vanmiddag ingelezen in de editor van de routeplanner. Deze werd daarna zichtbaar als een grijze streep. Daarna kon ik met de muis het bestaande fietspad verschuiven en op een aantal plaatsen nieuwe stukjes fietspad intekenen. De rotondes moest ik ook nieuw intekenen en de oude kruising verwijderen.

Hieronder zijn de oude en de nieuwe situatie te zien van de kruising van de N243 met de Westdijk:



Elke weg of fietspad is verdeeld in 2 weghelften, als een weghelft groen is dan is deze toegankelijk voor fietsers, als hij rood is dan is hij niet toegankelijk.
Ik ben ongeveer een uur bezig met zo'n wijziging, vooral het controleren van alle gegevens kost veel tijd. Je kan bijvoorbeeld alle kenmerken van een oude weg kopiƫren en op een nieuwe weg plakken, maar dan moet je opletten dat sommige kenmerken aangepast moeten worden. In dit geval is de oude fietsoversteek met 2 rijrichtingen aan de westkant gesplitst in 2 oversteken met 1 rijrichting aan de west- en de oostkant. Als je de rijrichting niet aanpast dan kan de routeplanner je aan de verkeerde kant van de rotonde laten oversteken omdat dat iets korter is.
Na opslaan van de wijzigingen worden deze de volgende dag zichtbaar in de routeplanner.







1 reacties:

Op 5 januari 2023 om 22:43 , Blogger George Q496 zei...

Kees... Dank dat je dit "werk" doet .

 

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage