dinsdag 7 februari 2023

Hartslag

Anderhalf jaar geleden ben ik na een onderbreking van 9 jaar weer begonnen met volleyballen. Daarbij merkte ik af en toe dat mijn hartslag flink opliep terwijl ik me niet extreem inspande. Een paar weken geleden heb ik een hartslagmeter met borstband van het merk Polar aangeschaft en die tijdens de training en wedstrijden omgedaan. Daaruit bleek dat mijn hartslag duidelijk te hoog was, dus binnenkort ga ik naar de huisarts, ik neem aan dat ik daarna getest zal worden.

Tijdens mijn fietsritten had ik niet de indruk dat mijn hartslag erg hoog was. Vandaag heb ik een rit gemaakt en daarbij mijn hartslag gemeten. De rit ging vanaf Berkhout door Hoorn, over de dijk langs het IJsselmeer naar Broekerhaven en daarna langs de provinciale weg naar huis. Bij Broekerhaven heb ik de gegevens tussentijds opgeslagen en daar kwam de volgende grafiek uit:


Het grootste deel van de rit bleef mijn hartslag net onder 140. Dat is niet extreem, voor iemand van mijn leeftijd is de vuistregel dat hij niet boven 154 moet komen. Aan het begin van de rit kwam hij wel boven 150, dat was toen ik vlak voor een verkeerslicht een sprintje trok om een groep scholieren te passeren zodat ik meer kans had door groen te komen, want er stond al een groep scholieren voor het verkeerslicht te wachten. De dipjes ontstonden op momenten dat ik voor een verkeerslicht moest wachten.

Ik denk dat ik het grootste deel van de rit ongeveer 26 km/uur reed. Voor die snelheid is een hartslag van 140 in een velomobiel waarschijnlijk hoog. Maar dat kan deels ook komen doordat ik in een 19 jaar oude Mango rijd.
Ik vraag me wel af of de snelheid goed gemeten is, want voor mijn gevoel heb ik grote stukken met vrijwel dezelfde snelheid gereden en de app geeft daar snelheden tussen 5 en 28 km/uur aan. Als gemiddelde over de hele rit werd 25,5 km/uur aangegeven.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage